Vijay Iyer: zongora Stephan Crump: nagybőgő Marcus Gilmore: dobok
A “Break Stuff” az, ami a formai elemek után következik. Vijay Iyer a szünetet egy olyan időszaknak nevezi, amelyben cselekedni lehet. Ez adja az alapját a bontásoknak, a megtört ritmusoknak és a break dancingnek. A darabok a korábbi Iyer konstrukciók formabontásai. Néhány közülük a New York-i Museum of Modern Art-ban bemutatott szvit része, mások pedig az Open City lemezről származnak, ami Teju Cole íróval és egy nagyzenekarral való együttműködésből született. A trió bármihez is fog az eredmény energikus lesz. A “Hood” tisztelgés a detroiti techno vezéralakja, Robert Hood előtt. A “Work” című darabban Vijay egyes számú hőse, Thelonious Monk előtt tiszteleg. A “Countdown” a klasszikus Coltrane dallamot gondolja újra inspirálva a nyugat afrikai zene által. A “Mystery Woman”-t az összetett lüktetések vezérlik, melyek a dél indiai ritmusokhoz igazodnak. A zenekar gyors észjárásával és ütemességével sajátos zenei karaktert alakított ki magának, a közös játék dinamikáját.
Mindhárom muzsikus teret kap a szóló játékra, egy elmélyült pillanatban az album felénél Iyer egy megindító feldolgozását adja elő Billy Strayhorn “Blood Count” című számának. A lemezt 2014 júniusában vették fel a New Yorki-i Avatar Studioban, Manfred Eicher támogatásával. ez már Iyer harmadik kiadása az ECM-nél. A Break Stuff a Mutations kamarazenei felvételeit és Radhe radhe: Rites of Holi film és zenei projctet követi.