Your shopping cart is empty!
CSALOG GÁBOR - Beethoven, Szőllősy,Csapó zongoraművek
Szőllősy András: Paesaggio con morti (1987) 12:24 Ludwig van Beethoven: Asz-dúr zongoraszonáta, No. 31, Op. 110 (1821) 18:45 Csapó Gyula: Egyenes labirintus (2001) 17:03 Ludwig van Beethoven: c-moll zongoraszonáta, No. 32, Op. 111 (1822) 23:52
A magyar közönség és kritikusok körében Csalog Gábor jól ismert nemcsak koncertjeinek sajátos légköre miatt, hanem műsorválasztásainak különlegességeiért is. Erre a lemezére Beethoven két kései szonátája – az op. 110-es Asz-dúr és az op. 111-es c-moll szonáta – mellé két fontos magyar zeneszerző egy-egy reprezentatív zongoraművét is elhelyezte. Csalog számos magyar zeneszerzővel állt intenzív kapcsolatban pályája során, így Szőllősy Andrással és Csapó Gyulával is, sokat dolgozva velük a lemezen hallható műveiken. Mind a magyar, mind az egyetemes zenetörténet szempontjából kiemelkedő fontossággal bír a kulcsfontosságú Szőllősy darab lemezre rögzítése, mivel – túl azon, hogy a darab szinte eljátszhatatlanul nehéz – az itt hallható interpretáció a mű és az előadó közötti több mint húsz éve zajló kapcsolat eredménye. A több éves kezdeti, a technikai nehézségek leküzdésére irányuló fázist Csalog és a zeneszerző közötti hosszas és mély párbeszéd követte, mely nélkül lehetetlen lett volna a mű valamennyi rétegét felszínre hozni. Hasonló, bár időben rövidebb folyamat zajlott le a Csapó-mű kapcsán is az előadó, a mű és a szerző között. „Az Egyenes labirintus indulása (...) hasonló kissé az 1970-es, 80-as évek valamely repetitív zenéjéhez. De ami azután felépül a látszólag egyszerű sejt-motívumokból, már messze esik attól a kortól, vagy akár bármiféle zenetörténeti kortól. Nemcsak a térérzékelésünk válhat különleges élménnyé e zenében, hanem a kisebb sejtekből kiépülő nagyobb hullámok furcsa változásaiba révülve az idő is időtlenséggé változik a hallgató számára. Számomra e mű is, és az egészen más jellegű Szőllősy-darab is érdekesen rímel a maguk módján szintén kortalanságot sugalló Beethoven-opuszokra. A Paessaggio con morti, hasonlóan az utolsó Beethoven-szonátákhoz, ugyancsak bővelkedik az archaikus elemekben; elsősorban a többször visszatérő, és végül kiteljesedő korál maradhat sokáig fülünkben, emlékezetünkben. A zongora hangzása és kezelése sok szempontból viszont 19. századi szerzőket idéz, elsősorban Lisztet, akinél a tájképfestés szintén gyakran esett egybe transzcendens jellegű kifejezésmódokkal. (...) Mindazonáltal Szőllősy legfontosabb mintái a bachi módon barokkos jellegű struktúrák, melyekből persze nem szó szerint idéz, hanem a maga sajátos írásmódjába ülteti a kölcsönanyagokat. Mindezekkel együtt sem eklektikus ez a zene – erős, sajátos szerkezet és hangzás fűzi össze egységes tömbbé a különböző elemeket.” Csalog Gábor